Sommarreflektion från Almedalen

”Culture eats strategy for breakfast”

Det allra bästa med Almedalsveckan är att alla är välkomna. Faktiskt vem som helst, utan att det kostar något. Enda problemet är att ta sig dit (en ö med begränsade transporter) och att bo (i en muromgärdad medeltida stad med mycket begränsat antal bäddar). Konsekvensen är att väldigt många som tar sig dit – även höga beslutsfattare och journalister – sover huller om buller på madrasser och i sovsalar, där upp till åtta personer delar på en dusch och toa.

Alla öppna för möten med alla
Det är klart att Almedalen därför blir en annorlunda, gemensam upplevelse som överbygger de flesta gränser. Detta gigantiska samhällspolitiska forum, som i år lockade 20.000 deltagare, blir till ett jättestort kollo. Oavsett om det står Fältbiologerna, Fokus, Feministiskt initiativ, Företagarna, Föreningen Psykisk Hälsa, Fryshuset, Försvarsmakten eller Föreningen JAG på tröjan eller visitkortet verkar alla vara öppna för möten med alla som de råkar snubbla över i de trånga gränderna, eller på något seminarium eller mingel. Ofta utan rosévin, även om media inte skriver så mycket om dem;)

2285 olika seminarier där alla är lika
Öppenheten i Almedalen är unik. Det är nästan som under pilgrimsfärden till Mecka då alla klär sig i vita skynken för att bli lika inför Gud. Här är dock klädseln sommarlätt med bekväma skor och vedermödorna begränsas till att välja bland de 2.285 seminarierna – om man inte tillhör skaran moderatorer eller paneldebattörer som står på scen i upp till 17 seminarier (Willy Silbersteins rekord under veckan). Puh!

På min egen agenda stod trendspaning, hur vi kan skapa ett samhälle med ”innanförskap” och annat som kan vara bra att veta för en ledarskapsutvecklare i tiden. Tack vare ett hysteriskt schema hann jag med ca 25 seminarier, lite drygt 1 procent av utbudet:) Och några mingel. Jag lyssnade på ett enda partiledartal. Att trängas med 3-5.000 andra utan att se – och knappt höra – gjorde valet lätt. Vad som sägs under talen ältas ju i media under flera dagar. Hörde att det totalt gjordes  136.671 tweets #Almedalen under veckan:)

Det ser illa ut för vita medelålders män
Det är en gåva att få ta del av så mycket klokheter, förmedlade av namnkunniga företagsledare och samhällsdebattörer, men också nytänkare och entreprenörer. Flera var unga kvinnor födda utanför Sverige, t ex Hidayet Tercan som bl a grundat vårdbemanningsföretaget Zemrete. Vilken kraft! Vilket engagemang! För att citera  Kairos Futures panel sista dagen: ”Det ser illa ut för vita medelålders män. Tjejer gör allt rätt, och förr eller senare kommer det att löna sig.”

Mening. Hållbart. Kompetens. Dialog. Kultur. Förtroende. Passion. Tänkande. Tillsammans och svar på Varför?
Efter två dagars reflektion och genomgång av anteckningar känner jag mig fullmatad och inspirerad. Vad kan jag dra för slutsatser av det som sades? Tio ord förekom särskilt ofta under mina ca 30 timmars seminarier.

  • Vikten av Mening och att kunna bidra till en bättre värld – som företag och individ
  • Hållbart – för jorden, företagen och medarbetarna
  • Kompetens – vad är kompetens egentligen, och hur skapas den?
  • Dialog och samtal, helst med dem som är olika dig själv
  • Kultur – kulturens kraft som inspiration, för empatin och ett hållbart tänkande
  • Förtroende – och problemet när det förloras
  • Passion – med den kan vi åstadkomma vad som helst!
  • Tänkande och reflektion – konsten är att ställa rätt frågor, inte att ha svaren
  • Tillsammans – blir vi starkare och klokare
  • alltid kunna svara på frågan Varför? både som företagare och individ

Nyttovärde och förtroende
Innebär detta att tiden äntligen är över för då allt skådades ur perspektivet ”högre vinster, bonusar och effektivitet”? Åtminstone som drivkrafter. I ett samhälle där ingen kunskap ligger längre bort än närmaste telefon, handlar det ju inte om att veta, utan om att skapa värde till världen. Nyttovärde. Levererat av någon som man har förtroende för. Hur gör man det bäst i sitt företag – och i Sverige?

”Sharing is caring”
Kunskap utan sammanhang är värdelöst. Därför känner vi människor behov av att ständigt få svar på frågan Varför? Vad är meningen? Hur hittar vi arenor för att träffa de som är olika mig själv, för att kunna ställa rätt frågor och tillsammans tänka och värka fram nya smarta koncept? ”Sharing is caring.”

Människor skapar stora företag, inte pengar
Det är ju människor som skapar stora företag, inte pengar, sa Petter Stordalen. Och företagen som gör världen bättre eller sämre. Därför måste vi ge människan en chans, skapa förutsättningar – men inte ”hjälpa”.
Se medarbetarna och stötta dem att göra det de är bäst på. Då kan de bli något stort! Då kan du också få med dig de s k ”lata” 90-talisterna, som vill ha kul på jobbet. De är kreativa, tänker utanför boxen och tycker att det är mycket mer motiverande att få utveckla en idé, än att få en 1000-lapp. Men de behöver förebilder, stöd och mycket återkoppling på vägen.

I en stark företagskultur behövs inga regelverk
I tider när bristen på kompetent arbetskraft börjar bli akut, blir det nödvändigt att vara en attraktiv arbetsgivare. Där ges inte order, utan företagen samlas kring gemensamma värderingar. Attraktiva värderingar attraherar människor med rätt attityd, och får varje individ att själv vilja och kunna ta ansvar. ”I en stark företagskultur behövs inga regelverk och processer, alla vet hur man ska agera, särskilt i kris”, bekräftar hållbarhetschefen Pär Larshans på Max Hamburgerrestauranger, som agerade i många Almedalspaneler.

Odla den ”tysta” kunskapen och tillåt misstag
För att skapa de nödvändiga krockar och möten som behövs krävs mångfald. Bjud in utlandsfödda och unga och se till att de får en bra introduktion/inskolning med tät uppföljning och feedback. På så sätt får de den ”tysta kunskap” som behövs för att oanvändbar kompetens ska vidgas med erfarenhet och gott omdöme – och som gör att de lyckas sparka i rätt mål.
För att våga pröva nytt måste misstag tillåtas – och ses som en stor tillgång och nödvändighet i lärandet. Enligt Nicklas Lundblad på Google krävs minst 5 ”major fuck-ups” för att kunna lyckas i framtiden!

Prata känsla istället för manualer
För att få dem självgående måste du ladda värderingarna in i hjärtat, så att medarbetarna får en inre kompass. Prata känsla istället för policys och manualer. För mycket struktur förstör lusten och kreativiteten. Utgå ifrån deras motivation och jobba mot den. Prata inte om, utan med. Förmedla en mission – som inte är att tjäna pengar. När känslorna styr går det ofta snabbt att lösa problemen, säger Larshans. Precis som i Fryshusets vision: ”Med passionen förändrar vi världen”.

Ifrågasätt och reflektera, skapa krockar
Se människors olikheter som en tillgång, och se till att det ges tid för att bygga relationer för att kunna skapa de krockar och korsbefruktningar som knyter ihop teori & praktik, kultur & naturvetenskap och svenskt & osvenskt. Ifrågasättande och reflektion leder fram till nya slutsatser och nya sätt att se på världen. Så att vi får behålla den!
Vore bra om vi kunde sudda bort svenskens rykte ”vi gör allt bättre än andra och behöver därför inte lyssna på andra”. Mantrat borde istället vara frågan ”Varför gör vi detta? Vad vill vi uppnå? Är det hållbart? Hur kan jag bidra?” Snarare än ”detta får du, om du gör detta”.

Motivation kommer av att få skapa själv och förstå
Möjligheten ökar genom att forskningen har lämnat det bekväma gamla tankesättet med att ”generna är en ryggsäck som måste bäras” mot att vi har en plastisk hjärna med vilken vi kan lära nästan vad vi vill. Lärandet och kreativiteten är störst när vi är motiverade. Och insikter och motivation kommer när det inte finns en manual, utan vi får skapa själv, och förstår varför.

Då slipper vi kanske också många som upplever sina arbetsuppgifter som oskäliga och meningslösa, ett vanligt skäl till de ca 15.000 som är sjukskrivna p g a stressrelaterad psykisk ohälsa. Vi får hållbara medarbetare!

Stark företagskultur skapar rätt förutsättningar
Sammanfattningsvis visar alltså trendspaningen i Almedalen att det bästa sättet att ge företag – och Sverige – rätt förutsättningar, är att bygga en tillitsfull och inspirerande kultur byggd på starka värderingar och som utvecklas genom ständig dialog och krockar. Som utgår ifrån människans drivkrafter och behov och där medarbetarna känner att de bidrar, vet varför de är där och utvecklas och utvecklar tillsammans med andra.”Ingen kan förändra världen, men jag kan göra vad jag kan – och gör det. För att jag har lust och vill.”

Culture eats strategy for breakfast”. Även i Visbys medeltida gränder under Almedalsveckan. Ljuv musik i mina öron som jobbar just med dessa frågor. Tack för en härligt inspirerande vecka!

Vill passa på att önska en skön sommar!

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.