Upplevd kreativitet ger hälsa och lönsamhet

Kreativ = frisk och lönsam

Medarbetare som får vara kreativa på jobbet är friskare och deras företag mer produktiva och lönsamma. 9 års forskning på människor från hela världen visar statistiskt att upplevd kreativitet leder till bättre hälsa för både VD, chefer och medarbetare. Det fick jag höra på Ledarnas frukostseminarium i morse. Talaren hette Farida Rasulzada, universitetslektor i psykologi på Lunds Universitet och disputerad i  ”Organizational creativity and psychological wellbeing”.

Ju mer kreativ en medarbetare känner sig, desto friskare är den – glad, mår bra och har lägre stressnivå. Glädjen över av att själv få vara med och skapa bidrar till en känsla av självförverkligande… Som ger kraft och lust att producera mer och snabbare. Vilket är lönsamt för företaget. Farida visade en kurva där företaget ekonomiska blomstring är direkt avhängig kreativiteten i företaget.

Måste vara kreativ för att överleva
Detta är än viktigare idag, då kopieringstakten på nya produkter är 2-3 månader, jämfört med flera år för bara något decennium sedan. Endast de som anpassar sig och skapar nytt överlever. Och attraherar rätt arbetskraft. ”Det är svårt att lösa nutidens problem med gårdagens lösning.” Men ofta tar vi den lättaste vägen.  Människan är av naturen lat och hittar snabba och säkra motorvägar i hjärnan för att nå fram till målet. Men då kommer man bara till målet, och inte till nya platser.

Kreativiteten mår bäst då medarbetarna själva får skapa. ”Den som står närmast maskinen vet bäst hur den kan hanteras.” All frigjord energi får människor att springa – tillsammans. Framgång kommer av att ifrågasätta, tänka utanför boxen och skapa produkter och tjänster som är relevanta för omvärlden just nu. Konsten är att hitta balansen mellan frihet och kontroll. Och ge rätt belöningar – hellre små enkla saker.

Avsätt tid, struktur och resurser
Därför måste företagen avsätta resurser – och då menar Farida inte en förslagslåda. Det bör det avsättas tid för att medarbetarna ska ägna sig åt kreativitet – som på Googles.

Eftersom vi är mest kreativa när vi är informella, måste det finnas platser som underlättar spontana kontakter och möten – samt organisatorisk struktur som tar hand om resultaten. Helst också involvera kunder och konkurrenter i utvecklingsarbetet.

Faridas ingredienser till framgång är:

  1. Idéstöd och frihet – delegera till alla och låt alla vara kreativa
  2. Lekfullhet & humor – då producerar vi mest
  3. Tillit – så vi känner oss trygga och vågar
  4. Risktagande – tillåta trial/error och ha tolerans för misslyckande. På vägen mot något nytt snubblar vi ibland på vägen. Och inte brukar vi säga fy till barn som ramlar när de lär sig gå?? Tvärtom, lär av felen och lyft fram dem med humor. Många innovationer har tillkommit tack vare misstag, exempelvis post-it-lappar

Basen ligger i goda och äkta relationer. En chef måste ha en nyfikenhet och intresse för sina medarbetare – och ta tag i saker. Som bekant gör folk som vi gör, och inte som vi sägerJ.

Tack Farida. Jag känner mig stärkt och blir lika lycklig varje gång jag hör att forskningen bevisar att Vings Framgångsformel inte bara är min teori, utan en teori som har vetenskaplig förankring!

Bookmark the permalink.

Comments are closed.